קיימות תאגידית

מגוון שירותי קיימות תאגידית,

אילו ישרתו את המטרות שלכם?

שיתוף מחזיקי עניין בפרויקטים מורכבים

יש לכם פרויקט גדול ומורכב? אתם מבינים כבר מהניסיון ומאינטואיציה ניהולית בריאה, שכדאי לדבר עם מחזיקי עניין שונים, לבנות אמון, למנוע קונפליקטים ולקדם את הפרויקט ככל הניתן באופן חלק? הרי זמן שווה כסף!

אולי חלק מהמימון מגיע מבנקים בינלאומיים ואיתו מגיעות דרישות וסטנדרטים. אתם מבינים שחייבים לא רק לנהל את הסיכונים בפרויקט, אלא גם למקסם את ההזדמנויות? הרי לא בכל יום עושים כזה פרויקט.

כדי לעשות זאת צריך שני דברים. קודם לתכנן ואחר כך לבצע נכון. לתכנון קוראים SEP (StakeHolder Engagement Plan). הבנק העולמי (IFC) ואחרים מעדכנים סטנדרטים מנחים לכתיבת אסטרטגיה לשיתוף מחזיקי עניין. תכנית נכונה ועמידה בה, הם תנאי סף לסגירה פיננסית ולקבלת מימון.

הדוגמה הטובה ביותר שאנחנו יכולים לתת היא האסטרטגיה לשיתוף מחזיקי עניין (SEP) שבנינו עבור חברת נגב אנרגיה (מקבוצת שיכון ובינוי) לפרויקט האנרגיה הגדול בישראל (התחנה התרמו סולארית באשלים). זוהי תכנית מורכבת לפרויקט בהיקף מיליארד דולר ויותר, שנדרשה כתנאי סף לסגירה פיננסית בהתאמה לסטדנרטים של הבנק העולמי. בנוסף, סייענו לארגון להפעיל את התכנית בשנתיים הראשונות והטמענו יכולות ומיומנויות לשדרת הניהול הרלוונטית. לדוגמה, היינו צריכים לבסס קשר טוב בין החברה והפרויקט לכפר בדואי בלתי מוכר, לנהל את הסיכון ולמקסם את הפוטנציאל. עשרות משפחות מן הכפר הועסקו בסוף התהליך בפרויקט בהעסקה הוגנת.

מודוס פיתחה התמחות בשיתוף מחזיקי עניין בפרויקטים מורכבים כחלק ממימוש אסטרטגיה ארגונית מקיימת. הייחוד שלנו הוא שאנחנו יודעים לבנות את האסטרטגיה המתאימה, לבצע אותה יחד עם הארגון וגם לבנות יכולות ולהכשיר ממלאי תפקידים כך שיוכלו להמשיך באופן עצמאי. מבחינתנו הצלחה היא שלא צריכים אותנו לאורך זמן, אבל תמיד אפשר להרים טלפון ולהתייעץ.

שיתוף מחזיקי עניין נבחרים

לעיתים הסיפור ממוקד יותר. ארגון מבין שיש לו מערכת יחסים חשובה עם קהילה או קבוצות של מחזיקי עניין מהותיים, והוא מבקש למצוא את הדרך האפקטיבית ביותר, לנהל אותה נכון.

מודוס מתמחה למעלה מעשור בעיצוב "תפור לפי מידה" של פלטפורמות דיאלוג ושיתוף מחזיקי עניין נבחרים עבור ארגונים גדולים המבקשים לנהל ממשקים מורכבים. עבדנו 3 וחצי שנים עם חברת החשמל שרצתה לשנות את הממשק שבין תחנת הכוח בחדרה לבין רבע מליון חברי הקהילות השכנות. עבדנו שנתיים וחצי עם קבוצת בזן שביקשה לנהל דיאלוג עם נציגי בעלי עניין במפרץ חיפה. ייעצנו למגוון חברות וארגונים לגבי הדרך הנכונה לנהל דיאלוג ולשתף מחזיקי עניין. אם גם אתם מתמודדים עם אתגר דומה, דברו איתנו.

אסטרטגיה תאגידית לשיתוף מחזיקי עניין

בתאגידים רבים פועל כיום סמנכ"ל קיימות ומנהל אחריות תאגידית. רבים מבינים ששיתוף מחזיקי עניין עומד בליבת יכולתו של הארגון לממש אסטרטגיה מקיימת. מאידך, האם יש לארגון תפיסת הפעלה ברורה? האם קיימת אסטרטגיה?

האם נקבעו מטרות שתורגמו לדרכי פעולה ו- Best Practice? האם האופן שאתם מנהלים בפועל את הדיאלוג שלכם עם מגוון מחזיקי העניין מצליח או שאתם מסתפקים בדיווח קצר בדוח אחריות תאגידית?

מודוס מציעה לתאגידים חדשניים תהליך מובנה לגיבוש אסטרטגיה ברורה לשיתוף מחזיקי עניין. למיטב הכרתנו, לא רבים עשו זאת. אנחנו מכירים את האסטרטגיה של שיכון ובינוי (כתבנו אותה) ונשמח לסייע גם לכם לנסח את האסטרטגיה שלכם, באופן המערב מחזיקי עניין פנימיים ויוצר ערך משותף מוחשי.

איך שיתוף מחזיקי עניין יכול לקדם תהליכים ולחסוך זמן?

כשרוצים להוביל שינוי נדרשים מנהיגות, יוזמה ונחישות. בעולם המורכב של ימינו, כמעט תמיד נדרש שיתוף פעולה של בעלי עניין אחרים. חשבו רגע על השינוי או על הפרויקט שלכם. כמה כאב ראש היה יכול להיחסך אם הייתם מנהלים את הקשר עם בעלי עניין אחרת? כמה קושי היה נחסך אם הייתם מנגישים מידע, מבינים יחד את ההשפעות ההדדיות ופועלים יחד כדי למזער סיכונים ולמנף הזדמנויות?

כל ארגון מקיים מערכות יחסים מורכבות עם מחזיקי העניין שלו. האם יש לכם מדיניות ברורה כיצד לנהל מערכות יחסים אלו? כל ארגון הפועל לפי אסטרטגיה עסקית של קיימות, מבין שחלק מהותי באסטרטגיה זו, הוא יכולתו לנהל ממשק אפקטיבי עם מחזיקי העניין שלו. האם יש לכם שיטה ברורה לעשות זאת?

מודוס פיתחה התמחות בשיתוף בעלי עניין בפרויקטים מורכבים, כדרך לניהול ממשק מתמשך ובגיבוש אסטרטגיה מוסכמת. בפרויקט האנרגיה הגדול במדינה (התחנה התרמו סולארית באשלים) בנינו עבור שיכון ובינוי מקבוצת אריסון אסטרטגיה ברורה לשיתוף מחזיקי העניין בפרויקט בהיקף של למעלה ממליארד דולר, ביצענו אותה בפועל ובנינו יכולות בארגון כך שיוכל להמשיך באופן עצמאי.

עבור חברת החשמל גיבשנו וניהלנו פורום דיאלוג עם מחזיקי עניין מקרב קהילות שכנות בתחנת הכוח אורות רבין במשך שלוש וחצי שנים. ניהלנו פורום דומה גם עבור קבוצת בזן במפרץ חיפה. אנחנו מובילים את שיתוף בעלי העניין בעדכון התכנית האסטרטגית של ת"א-יפו, הובלנו את הדיאלוג עם בעלי העניין בקידום הרפורמה לדייג מקיים בישראל ואת גיבוש האסטרטגיה לקיימות של השותפות לקיימות אזורית מיסודה של רמת הנדיב. יותר מעשור של ניסיון בפרויקטים מגוונים ובהתאמה לסטנדרטים בינלאומיים מאפשר לנו לסייע גם לכם.

עכשיו כששמעתם על מודוס, זה הזמן להתמקד בארגון שלכם: איזה שינוי אתם מתכננים? מה החזון שלכם לשנים הבאות? נשמח לשמוע ולצאת למסע.

דילוג לתוכן