גן קריית ספר בת"א  
(2009-2011 עיריית ת"א-יפו)

"ממאבק למאהב"

גן קריית ספר הוא אחד הגנים הטובים ביותר בתל אביב. למה? אנחנו מאמינים שלצד אדריכל יצירתי (זוכה פרס קראוון), מנהיגות עירונית מאפשרת וקשובה, ומנהיגות מקומית של פעילים נחושים – נזקפת הצלחת הגן גם לתהליך תכנון משתף אמיתי. נציגי קבוצות העניין שמופו בתחילת התהליך, השתתפו בתכנון מראשיתו, השפיעו באמת על התוצרים ויצרו יחד תכנית מוסכמת. 

סיפורו של הגן החל לפני שנים רבות בקבוצת פעילים נחושים שניהלו מאבק עיקש מול עיריית ת"א-יפו על ייעוד השטח לגן אקולוגי ודמוקרטי. הדבר המדהים היה, הצלחת הפעילים ליצור פעילות ומציאות אמיתית של גן, בשטח מוזנח. המדהים לא פחות היתה יכולתם של הפעילים להחליף דיסקט ממאבק לשיתוף פעולה ולבניית הסכמות. אחד הפעילים טבע את המושג "ממאבק למאהב" ששמחנו לאמץ. אם אתם באזור, כנסו לגן ותהנו.

המליצו עלינו

רם איזנברג עיצוב סביבה:

אמיתי הר לב ניהל את תהליך שיתוף הציבור בגן קרית ספר. פרוייקט זה , אשר היה מלווה במורכבות גדולה של בעלי ענין חייב עבודה רבה של קשרי קהילה ושיתוף ציבור:

טרם הקמתו, שטח הגן היה קרקע מגרש חניה גדול בלב תל אביב, שעליו תוכננו תכניות בניה שונות. תכניות אלה הביאו למאבק ציבורי ארוך, שנמשך כ15 שנה, אשר בסופו העיריה חברה לתושבים להקמת גן במרכז העיר. בשלב תכנון הגן ביקשנו ליצור תהליך תכנון משתף ומכבד בו כל בעלי הענין יגיעו להחלטות במשותף. תהליך זה נוהל על ידי אמיתי הר לב מחברת מודוס, איתו יצרנו מהלך משתף חסר תקדים בתל אביב: טרם תחילת התכנון נועצנו בקבוצות שונות של בעלי ענין, וביחד איתם גיבשנו פרוגרמה. במהלך פיתוח התכנון אמיתי יצר ועדה מלווה אשר כללה נציגים של כל בעלי הענין מקרב התושבים, הנהלת הפרוייקט, וגופי התכנון ההקמה והאחזקה בעיריה.

התהליך ההדרגתי והמשולב הביא לכך שמנקודת ההתחלה הטעונה של מאבק תושבים כנגד הרשות ממנה התחלנו, נוצרו קשרים והבנות שאיפשרו פיתוח רעיונות מיוחדים, הגעה להסכמות בקונצנזוס לרבות החלטה משותפת בנקודות קונפליקט.

אמיתי הוא בעל נסיון רב וניהל את התהליך ביד אמונה, בראיה חודרת, באינטליגנציה רגשית גבוהה, ובצניעות רבה. בשל יכולות אלה הצליח לתקשר וליצור מערכת של אמון גם האנשים הקשים ביותר (ולא חסרו לנו כאלה בתהליך). קשריו עם התושבים, ויכולתו להוות מתווך הוגן יצרו "שקט במערכת" ואיפשרו לכל צד לעשות את עבודתו ללא פיצוצים מיותרים. הוא גם היה קשוב מאוד לתפישתי כמתכנן, והתאים ללא לאות את תכנית העבודה שלו להתפתחויות בחזית התכנונית.

תהליך השיתוף בתכנון נמשך כחצי שנה וכלל מספר רב של פגישות עם הציבור, במהלך איטרטיבי מובנה. התוצאה היתה גן מורכב ביותר, אשר נותן מענה לצרכים מגוונים מאוד, של אוכלוסיות שונות, בכל שעות היום והלילה.

עם השלמתו, זכה גן קרית ספר בכותרות רבות עבור היותו דוגמא ומופת לשיתוף ציבור, ולאחרונה, בשנת 2015, גם באות אדריכלות הנוף. רצ"ב מספר קישורים.

אני ממליץ על אמיתי בחום רב, ומקווה מאוד להזדמנות הבאה לעבוד איתו.

בכבוד רב – רם איזנברג.

צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן