תכנית מתאר כוללנית לת"א-יפו
(2008-2012. עיריית תל אביב יפו)

מודל לתכנון משתף במתאר עיר

ת"א-יפו זה סיפור מיוחד. זוהי עיר גדולה ומורכבת, יש בה מרחבים שונים ומגוונים, מגוון קהילות והמון גופים וארגונים פעילים.  העיר העניקה לנו את ההזדמנות להוביל שיתוף ציבור משמעותי בהכנת תכנית המתאר הכוללנית. הצוות העירוני, המחויבות, המנהיגות והמשאבים שהוקצו לתהליך אפשרו לנו להפעיל מערך כלים מגוון לשיתוף הציבור. עד היום (כמעט עשור אחרי), רואים בתהליך זה מודל לחיקוי בערים אחרות.

זו היתה הפעם הראשונה בה בנינו סדנת תכנון משתף לפיתוח חלופות תכנון, בה השתתפו עשרות בעלי עניין. כולם עבדו יחד, בחנו דילמות תכנון וגיבשו חלופות יצירתיות. מפגשי הצגת התכנית צולמו בוידאו והועלו לאתר העירוני כך שגם מי שלא יכול היה להגיע יכול היה להיחשף למידע. בסיכום התהליך, הוכנה חוברת המסבירה את התכנית ומציגה כיצד השפיע הציבור על הכנתה ועוד ועוד. אנחנו ממשיכים ללוות תהליכים מורכבים בעיר: גן קריית ספר, גן אליפלט, שוק הכרמל, רובע שדה דב ואחרים.

המליצו עלינו

מתאר העיר- ת״א:

אמיתי הר לב משמש מזה קרוב לשנה כיועץ שיתוף הציבור בהכנת תוכנית המתאר המקומית לתל-אביב – יפו. על אף העובדה שהכנת תוכנית המתאר נמצאת בעיצומה ולמרות שתהליך שיתוף הציבור בתוכנית טרם הושלם, אני סבורה שכבר כעת ביכולתי להמליץ על אמיתי הר לב ועל הצוות העובד עימו.

הצעתו של אמיתי הר לב לתכנית העבודה לשיתוף הציבור בתכנית המתאר נבחרה בשל התייחסותה המעמיקה לשילוב השיתוף בתהליך התכנון, הכלים המגוונים לשיתוף שנכללו בה וההבטחה שבתוכה ליצור תהליך שיתוף אמיתי ופורה. מניסיון העבודה עם אמיתי הר לב עד כה ניתן לראות כי הפוטנציאל שהיה קיים בהצעה הולך ומתממש. בשלבי העבודה הראשונים של הכנת תוכנית המתאר התבצעו הליכי שיתוף מסוגים שונים (קבוצות מיקוד, מפגשים פתוחים, מפגשים לציבור, הנחיית מפגשים של בעלי מקצוע, סדנאות למתכננים ועוד). הליכי שיתוף אלו התבצעו כולם במקצועיות רבה ולשביעות רצוננו המלאה.

אמיתי הר לב הינו בעל יכולת לתכנן תהליכי שיתוף ציבור בצורה מושכלת העונה על מטרות תהליך התכנון תוך התאמה לקהל היעד ולנושאים בהם נדרש השיתוף. בביצוע תהליך השיתוף בפועל אמיתי הוכיח יכולות מקצועיות רבות ומגוונות ובהן: יכולת לתקשר עם קהלים מגוונים; יכולת להנחות ולהוביל דיונים מורכבים ובנושאים הנמצאים במחלוקת; יכולת ארגון גבוהה והוצאה לפועל של התכנון; יכולת לעבודה הן באופן עצמאי והן כחלק מצוות תכנון רחב. בכל שלבי העבודה גילו אמיתי וצוותו מסירות לעבודה וביצעו אותה בצורה העולה על הדרישות הבסיסיות מהם ובאופן שאפשר לצוות התכנון לתפקד במפגשי שיתוף ציבור בצורה מיטבית, וזאת גם במפגשים שעלולים היו להיות טעונים.

מהיכרותי עם אמיתי הר לב עד כה ומהתרשמותי מעבודתי, אני מאמינה כי אמיתי יוכל לעצב, להנחות ולהוביל תהליכי שיתוף מסוגים שונים. אשמח להמליץ על אמיתי גם בעל פה. בברכה,

תמי גבריאלי מנהלת היחידה לתכנון אסטרטגי
מינהל ההנדסה,
עיריית תל-אביב – יפו

צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן