ערך משותף

"ערך משותף" (Shard Value) היא אסטרטגיה עסקית הממוקדת בערך שנוצר מפעילות התאגיד עבור החברה (society) והסביבה ולא רק לצורך השאת הערך לבעלי המניות. ערך אמיתי נוצר כשדברים מתחברים, כשיש חיבור בין המטרות העסקיות לבין הערך הסביבתי-חברתי-כלכלי שיוצרת פעילות הארגון. זאת כשהארגון פועל באחריות. "ערך משותף" מוגדר כמערך ניהולי, המעצים את התחרותיות של התאגיד, תוך כדי שיפור הביצועים החברתיים סביבתיים שלו. כדי למדוד אותו, יש צורך להגדיר ולמדוד את התועלות הכלכליות / חברתיות / סביבתיות של התאגיד.

חשוב לדעת: ערך משותף הוא לא "אחריות תאגידית" ולא פעולה המקדמת רק מוניטין או תרומה לקהילה. הוא תפיסה עסקית פרגמטית המבקשת להגדיל את העוגה. עבור כולם. כשארגון נותן מענה אמיתי לצורך אמיתי, הוא פועל באופן מקיים ואחראי היוצר ערך משותף. מתלבטים איך מנהלים דיאלוג עם מחזיקי עניין, בשביל מה ומה אמור לצאת מזה?דברו איתנו ונסייע.

תאגידים וארגונים רבים מבינים כיום טוב יותר את הקשר שבין ערך משותף, מימוש אסטרטגיות עסקיות מקיימות ודיאלוג עם מחזיקי עניין. כיצד מנהלים את הממשק? מהם הפלטפורמות והכלים המתאימים ביותר? כיצד בונים אמון ובעיקר כיצד יוצרים ערך משותף? אחרי שנתיים וחצי של הובלת פורום דיאלוג מחזיקי עניין מקרב הקהילה עבור קבוצת בזן במפרץ חיפה, שלוש וחצי שנות הובלת פורום דיאלוג עבור חברת החשמל ושנתיים עבודה עם שיכון ובינוי, נוכל לומר שאנחנו מביאים ניסיון מעשי עצום בהקמה וניהול של פלטפורמות דיאלוג מורכבות בין תאגיד עסקי למחזיקי עניין.

דוגמאות:

לבנקים תפקיד חשוב ביותר בתחום הדיור. ללא מימון ואשראי לא יוכל השוק להתקיים. הדיור בישראל מתחלק לבעלות או שכירות. אפשר לזהות ניצנים למודלים חדשניים כגון דיור שיתופי או שכירות ארוכת טווח. האם יכול בנק מוביל לכנס פורום בעלי עניין רלוונטיים לבחינת החסמים לקידום חדשנות ולמצוא יחד את הפתרונות המתאימים. הציבור יהנה מאפשרויות דיור מגוונות יותר והבנק יגדיל את ההזדמנויות שלו למתן אשראי.

דוגמה אחרת: אחד האתגרים עמם מתמודדים בנקים הוא אמון הציבור. האם לסניפי הבנקים הפזורים בערים יכול להיות תפקיד נוסף מעבר למתן שירותים בנקאיים. האם מפגש בין בעלי עניין בשכונה (בית ספר, מתנ"ס, בית אבות) יכול ליצור ערך משותף? הבנק יכול להציע חלל לפעילות אחר הצהריים לקשישים בהם תונגש הבנקאות הדיגיטלית והבנק יפתח מערכת יחסים אחרת עם הקהילות בשכונה.

דוגמה נוספת: חברת החשמל פועלת בקרב ילדים לחינוך לשימוש חכם בחשמל. אחד מהנופים החשובים לצמצום פליטות כתוצאה מיצור חשמל הוא הפחתת צריכה. ילדים הלומדים לצרוך חשמל בתבונה יוצרים שינוי בבית ותורמים לחברה ולסביבה. פרויקט משותף המחבר ידע נדרש לרצון מקומי יכול ליצור התייעלות אנרגנית במוסדות ציבור או ברחובות הערים. לחסוך כסף, לתרום לסביבה ולבנות אמון.

עוד דוגמה: תכנית M-Pesa של ענקיות התקשורת Sufaricom ו- Vodacom הפועלות בקניה מאפשרת למליוני קנייתים לבצע פעולות פיננסיות בהעדר תשתית של בנקים ומשפרת את איכות חייהם. התכנית הורחבה למדינות רבות ונחשבת להצלחה עסקית פורצת דרך.

עכשיו כששמעתם על מודוס, זה הזמן להתמקד בארגון שלכם: איזה שינוי אתם מתכננים? מה החזון שלכם לשנים הבאות? נשמח לשמוע ולצאת למסע.

דילוג לתוכן